Filtry DPF – najważniejsze informacje dla użytkowników

0
77
Filtry DPF

Wiele elementów i części samochodowych wymaga nie tylko regularnego serwisowania, ale także zagwarantowania odpowiednich warunków jazdy. W ten sposób można obniżyć ich eksploatację oraz zapewnić długą żywotność. Do takich części należą filtry cząstek stałych, montowane w układach wydechowych. Często stosowane są filtry DPF, których skuteczność jest wysoka, jednak wymagają odpowiedniej troski ze strony kierowcy. Jeśli przygotowujesz się do zakupu nowego filtra DPF, bądź z uwagi na wymianę silnika potrzebujesz go zamontować – poniżej udzielamy kilku porad w tym temacie. Dowiesz się jak zbudowany jest film DPF oraz na jakie uszkodzenia jest on narażony.

Filtry DPF – zasada działania i budowa

Filtry cząstek stałych DPF to dość skomplikowane urządzenia. Zbudowane są z ułożonych naprzemiennie kanalików – dolotowych oraz wylotowych. Ich zadaniem jest wychwytywanie emitowanych przez silnik różnego typu zanieczyszczeń – w tym przede wszystkim cząstek szkodliwych dla zdrowia człowieka. Są to zarówno cząstki typu PM 10 jak i PM 2,5, czyli zanieczyszczenia mogące przebiegać do krwiobiegu i wywoływać różnego typu choroby.

Ważnym elementem jes także detektor różnicy ciśnień, który kontroluje stan filtra, w tym przede wszystkim poziom jego zapchania poprzez osadzające się na jego powierzchni cząstki stałe. Stan zapchania jest komunikowany za pomocą specjalnej kontrolki DPF.

Główna część filtra – czyli monolit DPF – jest najczęściej wykonany z węglika krzemu bądź też kordierytu. Rzadziej, stosuje się filtry zbudowane ze stopów metali. Doradzamy wybierać przede wszystkim urządzenia z węglika krzemu, które odznaczają się najdłuższą żywotnością oraz największą odpornością na uszkodzenia.

Zabrudzenia w filtrach DPF

Przelatujące przez system kanałów spaliny zostają przefiltrowane z cząstek stałych, resztek oleju, popiołu, sadzy i innych zanieczyszczeń. Po wszystkim są odprowadzane kanalikami wylotowymi. Obecny w konstrukcji monolit pełni ważną funkcję penetracyjną – w jego porowatej powierzchni osadzają się cząstki stałe. Im jest ich więcej, tym gorzej będzie sobie radził filtr z ich wyłapywaniem. Dlatego należy regularnie dokonywać czyszczenia filtra – nazywanego potocznie jego regeneracją. W budowie filtra ważny jest także fakt, że monolit jest odizolowany od obudowy poprzez specjalną warstwę, wykonaną z maty ceramicznej. Stanowi ona niezwykle skuteczną izolację termiczną oraz zabezpieczenie przed oddziaływaniami fizycznymi – drganiami lub wstrząsami.

Gdy dojdzie do zapchania filtra DPF zakomunikuje ci to świecąca się odpowiednia kontrolka. Wówczas, należy dokonać jego oczyszczenia, korzystając z oferty profesjonalnych stacji serwisowych. Warto podkreślić, że usługa czyszczenia jest tańsza niż zakup zupełnie nowego filtra. Warto jednak dołożyć starań i zamiast wydawać niepotrzebnie pieniądze na jego regenerację, odpowiednio dostosować warunki jazdy do potrzeb filtra DPF.

Przede wszystkim – należy od czasu do czasu (co kilka tysięcy przejechanych kilometrów) mocno rozgrzać silnik, utrzymując jego wysokie obroty przez kilka-kilkanaście minut. Pod wpływem wysokiej temperatury – dochodzącej nawet do 600 stopni Celsjusza – cząstki sadzy ulegają degradacji, a filtr zostaje oczyszczony, odzyskując wcześniejszą sprawność.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ