Jakie standardy powinien spełniać hak holowniczy

0
319
Jakie standardy powinien spełniać hak holowniczy

Być może w trakcie naszej kariery kierowcy, zdarzyło nam się wziąć kogoś na hol (lub sami byliśmy holowani). Hak holowniczy stanowi bardzo przydatne narzędzie, dla każdej osoby prowadzącej pojazd. Warto jednak zapoznać się bliżej z kryteriami, które powinniśmy brać pod uwagę, tak aby dobrze spełniał on swe zadanie.

Montaż

Pierwszą kwestią, której powinniśmy poświęcić uwagę, jest sposób montażu haka. Niektóre modele umożliwiają instalację, bez potrzeby dużej ingerencji w wygląd samochodu. Może to uchronić nas od cięcia zderzaka, co niekorzystnie wpłynie na wrażenia estetyczne oraz utrudni montaż. Dlatego też najlepszym wyjściem jest korzystanie z haków, dostosowanych do parametrów naszego auta (tzn. marki, modelu, wersji nadwozia). Dzięki temu mamy pewność, iż zakupiona część będzie mogła zostać zainstalowana, przy wykorzystaniu specjalnych otworów fabrycznych.

Demontaż

Podczas zakupu powinniśmy zwracać uwagę na to z czego wykonany jest hak (najlepiej ze stali ocynkowanej, która jest odporniejsza na rdzewienie), a także czy posiada możliwość usunięcia kuli (oraz w jaki sposób się on odbywa). Często cena jest uzależniona właśnie od sposobu demontażu. Wersje automatyczne opierające się na systemie zapadek (ok. 500 zł), są droższe od modeli wymagających odkręcenia śrub (ok. 200 zł).

Parametry haka holowniczego

O przydatności danego zestawu świadczy jego uciąg. Parametr ten odnosi się do dopuszczalnej masy całkowitej (DMC), którą możemy ciągnąc za pomocą naszego samochodu. W zestawie montażowym powinna być dołączona wiązka elektryczna z gniazdem. W nowszych modelach zamieszcza się także moduł elektryczny umożliwiający współpracę, z samochodami posiadającymi szynę CAN. Producenci oferują zazwyczaj dwa zestawy wiązek do haków: 7 i 13 pin. Ten pierwszy jest montowany w zestawach lekkich (do 750 kg DMC). Drugi umożliwia podłączenie świateł cofania, co jest niezbędnym wymogiem prawnym (w przypadku niektórych pojazdów). Część wiązek jest przeznaczona do przyczep kempingowych, gdyż umożliwiają dostarczanie stałego napięcia i ładowanie ich akumulatorów.

Kwestie prawne

Jeżeli chodzi o kwestie prawne, warto pamiętać o tym, że hak powinien spełniać normy Unii Europejskiej (zazwyczaj świadczy o tym oznaczenie literą „e” lub „E”). Jego brak jest dowodem na to, iż dany model nie został dopuszczony do ruchu po drogach unijnych. Możemy narazić się na pewne problemy, w razie wykrycia tego faktu podczas kontroli.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułAutoalarm, czy blokada mechaniczna
Następny artykułJak wybrać dobry akumulator?
Maciek Szymaszczyk
Uwielbiam auta z duszą, które staram się kolekcjonować w moim garażu. Jestem dumnym posiadaczem Wołgi, Trabanta i starusienkiej Warszawy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ