Renowacja starego samochodu – jak odnowić karoserię?

0
222
Renowacja starego samochodu – jak odnowić karoserię?

Wygląd karoserii wpływa nie tylko na estetykę całego pojazdu, ale również jego żywotność. Wszak wszelkie ubytki lakieru powodują przedostawanie się zanieczyszczeń, wilgoci i większą skłonność do korodowania. Kupując stary samochód warto odnowić jego karoserię. Pojęcie „stary” jest dosyć subiektywne. Dla jednych będzie to 5 letni samochód, dla innych 10 -letni, a dla koneserów klasyków – 20-30 letni. Postępowanie renowacyjne znacząco będzie się tu różnić, bo i rodzaj użytego lakieru jest inny, a także jego stan zróżnicowany. Dlatego odpowiednio należy dobrać podkład lakierniczy, a także nałożyć go we właściwych warunkach. Zanim jednak dojdziemy do tego etapu trzeba najpierw dokonać oględzin i wykonać potrzebne czynności.

Renowacja oldtimera krok po kroku

Renowacja lakieru samochodów

Samochody, które nazywa się oldtimerami pochodzą z lat 50-tych, 60-tych czy też 70-tych. Youngtimery to z kolei samochody 20-30 letnie. Jedne i drugie posiadają swoich zagorzałych zwolenników. Często jednak zakup samochodu i pierwsza radość nieco pryska, gdy samochód zostaje rozłożony na części pierwsze i następuje żmudny proces renowacji, z którym poradzić sobie mogą jedynie doświadczeni mechanicy, i blacharze-lakiernicy. Grubość powłoki lakierniczej w przypadku samochodów klasyków różni się w stosunku do tych nowoczesnych. Wynosi zwykle około 200 mikronów. Tutaj konieczne jest lakierowanie od zera. Trzeba przede wszystkim zeszlifować całą warstwę i odtłuścić. Na cały samochód nakłada się warstwę szpachli, czyli mieszankę żywic poliestrowych i wypełniaczy. Oczywiście w przypadku odtworzenia wyglądu karoserii 1:1 konieczne jest zastosowanie lakieru o takich samych właściwościach czyli jednowarstwowego, a także dobranie odpowiedniej kolorystyki. Im efekt bardziej zbliżony do oryginału, tym lepszą cenę za oldtimera można uzyskać na rynku.

Jaki podkład pod lakier samochodowy stosuje się w przypadku oldtimerów?

Podkład samochodowy gruntujący musi być antykorozyjny. Najczęściej używany jest epoksydowy. To na niego nakłada się szpachlę, szlifuje się powierzchnię na sucho, a następnie oczyszcza zmywaczem. Potem nakłada się podkład pod lakier samochodowy epoksydowy. Oczywiście każdy etap należy przeprowadzać zgodnie z zaleceniami producenta czy to szpachli, czy podkładu lakierniczego. Każda warstwa musi dokładnie przeschnąć, a następnie być zeszlifowana papierem na sucho o odpowiedniej gradacji. Na sam koniec nakłada się lakier bazowy, czyli kolor, a także nawierzchniowy. U lakiernika odbywa się to w komorach lakierniczych, gdzie zapewnione są odpowiednie warunki: brak zanieczyszczeń i odpowiednia temperatura pokojowa, niezbędna do przeprowadzenia lakierowania. Optymalna to ok. 20 stopni, nie może być niższa niż 15 stopni. Na samym końcu powierzchnia lakieru jest polerowana.

Renowacja lakieru samochodów kilkuletnich po zimie

stary volkswagen

Oczywiście posiadając kilkuletni samochód można na nim zauważyć pierwsze ślady odprysków lakieru. Do tego dochodzi jeszcze intensywna eksploatacja, sól drogowa używana w zimie, a także pozostawianie samochodu na niezadaszonym parkingu. Lakier samochodowy musi wiele znieść. Również korzystanie z myjni nie pozostaje bez wpływu dla karoserii i pojawiających się rys. Jak sobie z tym poradzić? Najpierw warto umyć samochód wodą pod ciśnieniem oraz szamponem, który rozpuszcza zanieczyszczenia.
Następnie należy obejrzeć samochód pod kątem pozostałości zanieczyszczeń, np. wosków, czy uciążliwej żywicy. Jednak i tego można się pozbyć używając odpowiedniej glinki o właściwościach ściernych. Ziarnistość glinki należy dopasować do rodzaju lakieru. Drobne rysy można usunąć za pomocą mleczek i past polerskich.

Usuwanie większych rys i woskowanie

W przypadku samochodów 10-letnich, do których użyto już lakierów nowej generacji można pozbyć się większych rys również samodzielnie. Jeśli zauważymy, że widoczne są ślady korozji, trzeba wybrać podkład na rdzę do samochodu. Pozbycie się rdzy i zabezpieczenie przed dalszym postępowaniem korozji jest bardzo ważne. Dalej można zastosować odpowiednią zaprawę, a następnie lakier bazowy i powierzchniowy. Lakiery w samochodach, które zostały wyprodukowane w ciągu ostatnich 15 lat są dwuwarstwowe. Oczywiście należy idealnie dobrać kolor, a oznaczenie można znaleźć w specyfikacji producenta i danego modelu samochodu. Samochód można również nawoskować, stosując na nowej powierzchni lakierowanej substancję bez substancji ściernych. Nie dość, że będzie lepiej się prezentować, to jeszcze będzie dodatkowo zabezpieczony przed wilgocią.

Renowacja lakieru to proces niełatwy, a w przypadku starych samochodów rozłożony na wiele etapów. Każdej warstwie powłoki lakierniczej trzeba dać czas na związanie się i wyschnięcie, zanim przejdzie się do kolejnych etapów.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ