Zawór EGR – dlaczego masz go w swoim samochodzie?

0
1430
Zawór EGR – dlaczego masz go w swoim samochodzie?

Zawór EGR, czyli Exhaust Gas Recirculation, możemy najprościej przetłumaczyć jako układ recyclingu spalin, jednak co ważne, to nie tylko wspomniany zawór składa się na ten układ. Wszystko zależy od rodzaju silnika, gdyż w niektórych z nich, dodatkową częścią układu recyclingu spalin jest układ zmiennych faz rozrządu. Do czego zatem służy słynny, niecieszący się zbyt dobrą sławą i sympatią użytkowników, zawór EGR? Krótko mówiąc, jest on odpowiedzialny za to, że nasz samochód wytwarza mniej szkodliwych spalin, które przedostają się do powietrza.

Do czego służy zawór EGR?

Zawór EGR ma służyć ekologi, w jaki sposób? Otóż celem tego zaworu, jest obniżenie ilości tlenu, który dostarczany jest do komory spalania. Obniżenie ilości tlenu skutkuje, obniżeniem temperatury, oraz spowolnieniem procesu spalania, a finalnie obniżeniem emisji tlenków azotu. Dzieje się to za sprawią dodania do układu dolotowego konkretnej porcji spalin, które ogólnie mówiąc, zanieczyszczają powietrze, które dostarczane jest do komory spalania.

Zawór EGR — jak działa?

Silniki z zaworem EGR mają stosunkowo wąski przewód łączący układ dolotowy i wydechowy, przez co pozwala on na przepływ małej porcji spalin do kolektora dolotowego. Zawór EGR jako część tego przewodu decyduje o tym, czy spaliny mają trafić do dolotu, a jeżeli tak, to kiedy to nastąpi. Otwarcie zaworu EGR następuje tylko w ściśle określonych warunkach, a decyduje o tym specjalny sterownik pracy silnika. Początkowo zawory były sterowane pneumatycznie, przez co dawki spalin dostające się do dolotu nie były płynne i jednolite, zawór po prostu otwierał się i zamykał, bez ściśle określonych parametrów, decydujących, kiedy ma to nastąpić. Obecnie stosuje się sterowanie elektromagnetyczne, które precyzyjnie steruje otwieraniem i zamykaniem zaworu, w określonym zakresie. Na obrotach biegu jałowego, a także, dopóki silnik nie osiągnie optymalnej temperatury pracy, zawór pozostaje zamknięty, podobnie podczas pełnego obciążenia silnika. Najczęściej określona porcja spalin, uwalniana jest do silnika w czasie niskiego lub średniego obciążenia, zwykle na niskich obrotach.

Dlaczego kierowcy nie lubią zaworu EGR?

Nie ma co ukrywać, że posiadacze pojazdów z zaworem EGR często nie są specjalnie zadowoleni z jego posiadania. Dlaczego? Przede wszystkim z racji jego awaryjności, a także przez to, że obniża on moc silnika. Wprawdzie zawór EGR przy pełnym obciążeniu silnika pozostaje zamknięty, teoretycznie nie wpływa więc na wartość mocy maksymalnej, jednak samo działanie EGR na przestrzeni czasu powoduje zanieczyszczenie kolektora dolotowego nagarem, co zmniejsza przekrój jego kanałów, a następstwem czego jest zmniejszenie mocy silnika.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ