Miłośników motoryzacji i zabytkowych pojazdów nie brakuje. Wiele osób zastanawia się jednak, jak wygląda posiadanie takiego samochodu pod kątem prawnym. Co z ubezpieczeniem i z przeglądem technicznym? Czy użytkowanie takiego samochodu wiąże się z tymi samymi obowiązkami, co posiadanie zwykłego samochodu? Odpowiemy na te pytania.
Pojazd zabytkowy- kiedy samochód może znaleźć się w Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków?
To prawda, że każdy samochód może stać się zabytkiem. Musi jednak spełniać szereg kryteriów. Przede wszystkim, musi mieć minimum 40 lat bądź 25 lat, o ile rzeczoznawca uzna, że jest to pojazd unikatowy lub ma szczególnie znaczenie dla historii motoryzacji. Pojazd jest historyczny również wtedy, gdy jest pojazdem zabytkowym według ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Poza tym, wymogiem jest brak produkcji tego konkretnego modelu samochodu od minimum 15 lat. Samochód, który ma być zabytkiem musi posiadać co najmniej 75% oryginalnych części. Dopiero po spełnieniu tych wymogów możemy uznać samochód jako pojazd historyczny.
Pojazd zabytkowy, a pojazd historyczny- różnice
Pojazd zabytkowy nie jest do końca tym samym, czym jest pojazd historyczny. Wiesz już, kiedy samochód jest zabytkiem. Musi spełnić wszystkie powyższe wymogi, które są jasno opisane w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym. Poza tym, zabytkowy pojazd musi zostać wpisany do rejestru zabytków na podstawie odrębnych przepisów. Każdy samochód zabytkowy jest samochodem historycznym, ale nie każdy samochód historyczny możemy uznać za zabytkowy. Jeśli samochód ma powyżej 25 lat, nie jest produkowany od 15 lat, ale np. nie posiada 75% oryginalnych części, nie będzie wpisany do rejestru zabytków.
Pojazd historyczny, a ubezpieczenie OC
Wiele osób zastanawia się, jak wygląda sprawa pojazdu zabytkowego i ubezpieczenia OC. Według polskiego prawa, właściciele pojazdów historycznych nie mają obowiązku posiadania polisy OC przez cały okres rejestracji. Dotyczy to jednak samochodów, które nie wyjeżdżają na drogę publiczną. Jeżeli natomiast właściciel ma zamiar wyjechać samochodem historycznym na drogę publiczną i włączyć się do ruchu drogowego, musi zakupić ubezpieczenie OC krótkoterminowe. Ważny jest fakt, że samochód historyczny nie musi mieć OC przez cały rok, a jedynie na jakiś konkretny wyjazd, np. na zlot miłośników pojazdów zabytkowych.
Co z przeglądem technicznym?
Według Prawa o Ruchu Drogowym, pojazd zabytkowy nie musi posiadać aktualnego okresowego badania technicznego. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy pojazd ten jest używany do zarobkowego transportu drogowego, czyli np. jest wykorzystywany pod wynajem na śluby. Jedynym momentem, w którym samochód zabytkowy podlega badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi jest moment przed pierwszą rejestracją pojazdu w Polsce.
Co jeszcze należy wiedzieć?
Mimo tego, iż właściciel pojazdu zabytkowego nie ma obowiązku ciągłości ubezpieczenia OC, trzeba pamiętać, by takie ubezpieczenie wykupić przed wyjazdem na drogę. Bardzo łatwo można o tym zapomnieć. Brak polisy w takim wypadku może słono kosztować. Czasem okazuje się, że bardziej opłaca się wykupienie zwykłego ubezpieczenia całoroczne, jeśli samochód będzie choć przez część roku użytkowane, bo takie OC nierzadko jest po prostu tańsze. Dlatego zawsze warto porównać wszystkie możliwości. Ubezpieczenie można zakupić w Towarzystwie Ubezpieczeniowym, a obecnie nawet przez internet, bez wychodzenia z domu. Przydatny może okazać się kalkulator OC: http://kalkulatoroc.org.pl. Więcej informacji na temat ubezpieczenia pojazdu historycznego znajdziesz tutaj: http://kalkulatoroc.org.pl/czy-40-letni-pojazd-historyczny-musi-miec-oc/.