Usuwanie rys na szybie

0
2751
Usuwanie rys na szybie

Samochód bardzo często narażony jest na różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Dotyczy to szczególnie szyb, które bardzo łatwo mogą zostać porysowane lub rozbite. W przypadku większych zniszczeń będziemy musieli dokonać wymiany, jednak lekka rysa może zostać przez nas usunięta we własnym zakresie.

Zabezpieczanie

W momencie, w którym po raz pierwszy zauważymy uszkodzenie, powinniśmy zalepić je przeźroczystą taśmą klejącą. Robimy tak z kilku powodów. Po pierwsze zabezpieczamy rysę przed zabrudzeniem, które mogłoby zostać na stałe, gdybyśmy zbyt długo zwlekali z naprawą. Po drugie zapobiegamy powiększaniu uszkodzenia, które po pewnym czasie mogłoby nie nadawać się do naprawy (nawet jeżeli na początku bylibyśmy jeszcze w stanie to zrobić).

Wymiana

Oczywiście niektóre uszkodzenia wymagają od nas jak najszybszej wymiany szyby. Robimy tak w przypadku, gdy rozmiar rysy przekracza 22 mm (średnica 5 zł monety). Uszkodzenie nie może znajdować się w odległości większej niż 5 cm od krawędzi szyby oraz w polu widzenia kierowcy. Jeżeli widzimy, iż przybrało ono postać tzw. „pajączka”, szyba nadaje się już tylko do wymiany.

Naprawa uszkodzeń

Pomocne będzie skorzystanie z gotowych zestawów, które można nabyć na rynku. Samodzielna naprawa będzie jednak wymagała od nas sporej precyzji i uwagi. Na początku dokładnie czyścimy rysę. Kolejnym krokiem jest umieszczeni krzyżaka z przyssawkami w taki sposób, aby otwór centralny w którym zainstalujemy aplikator, znajdował się tuz nad uszkodzeniem.

Ilość użytego kleju zależy od wielkości uszkodzenia (jednak nie więcej niż kilka kropel). Następnie wkręcamy tłok do aplikatora, zostawiając około 2-3 mm luzu. Przydatna będzie pomoc drugiej osoby, która z wnętrza auta powie nam, czy rysa wypełniła się klejem. Jeżeli nie, dociskamy jeszcze odrobinę tłok w aplikatorze. Powinniśmy odczekać 10-15 minut. Kolejnym krokiem jest wykręcenie tłoku z aplikatora, aby podciśnienie odessało powietrze.

Następnie ponownie wkręcamy tłok sprawdzając czy rysa jest dokładnie wypełniona. Jeżeli uszkodzenie zostało pokryte klejem, wykręcamy cały osprzęt, skrapiamy rysę dwiema kroplami kleju i pokrywamy je folią. Ustawiamy uszkodzenie w stronę promieni słonecznych (lub korzystamy z lampy UV). Na końcu, po odpowiednim naświetleniu, usuwamy folię i zbieramy nadmiar kleju żyletką.

Niektórych uszkodzeń nie będziemy mogli naprawić sami, jednak możemy skorzystać z usług profesjonalnej firmy (np. Nord Glass). Taka pomoc będzie nas kosztować około 25 % kosztów wymiany (czyli będzie dalej bardzo opłacalna)

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak wygłuszyć nasze auto
Następny artykułKonserwacja kabiny samochodu
Redakcja Starszeauta.pl

Uwielbiam auta z duszą, które staram się kolekcjonować w moim garażu. Jestem dumnym posiadaczem Wołgi, Trabanta i starusienkiej Warszawy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ