Wypadek czy kolizja? – poznaj czym się różnice pomiędzy nimi

0
Wypadek czy kolizja

Pisk hamulców, potem zgrzyt blachy. Kolejny jest telefon. Miałem wypadek, nic mi nie jest. Czy to jednak na pewno był wypadek? Może to tylko kolizja drogowa? Jeżeli ktoś po drugiej stronie słuchawki rozróżnia te dwa zdarzenia, to może zacząć się martwić. Dlaczego? Ponieważ kolizja a wypadek to całkiem inne zdarzenia. Zupełnie inaczej wygląda postępowanie w obu przypadkach. Warto jest poznać różnice i wiedzieć jak prawidłowo się zachować w konkretnych przypadkach. Wiele osób wypadkiem nazywa zderzenie z innym samochodem, jednak to nie zawsze będzie wypadek, bardzo często to będzie kolizja. Poznajmy zatem różnice oraz dowiedzmy się jak powinno się zareagować w konkretnym momencie.

Co to jest kolizja w ruchu drogowym?

Kiedy mówimy o kolizji drogowej? Wtedy kiedy podczas zdarzenia nikt nie odniósł żadnych obrażeń. Najczęstszą przyczyną jest nieuwaga jednego z prowadzących. Jeżeli znajdziemy się w takiej sytuacji powinniśmy po pierwsze zatrzymać pojazd oraz zapewnić bezpieczeństwo ruchu. Kolejnym krokiem jest usunięcie pojazdu z miejsca kolizji, tak aby nie powodował zagrożenia ani nie tamował ruchu. Następnym krokiem jest spisanie oświadczenia uczestników kolizji. Dzięki temu osoby poszkodowane będą mogły dochodzić wypłaty odszkodowania. W przypadku gdy dochodzi do kolizji, nie trzeba wyzwać policji jeżeli mamy oświadczenie sprawcy kolizji drogowej. Są jednak wyjątki. Jakie:

Po pierwsze wzywamy policję gdy nikt nie przyznaje się do winy. W takiej sytuacji decyduje o tym policja lub sąd. Kolejnym powodem wezwanie policji powinno być podejrzenie, że jedne z uczestników kolizji jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Również w sytuacji gdy sprawa zbiegł z miejsca zdarzenia należy wezwać policję. Więcej informacji znajdziecie na stronie http://ocetka.pl/kolizja-a-wypadek-drogowy-czym-sie-roznia/.

Co to jest wypadek drogowy?

Biorąc udział w kolizji drogowej musimy skupić się na zabezpieczaniu miejsca zdarzenia. Jak powinniśmy to zrobić? Po pierwsze usunąć pojazdy blokujące ruch z drogi. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że zbagatelizowanie tego obowiązku może skutkować wystawieniem mandatu. Jak wcześniej było wspomniane, nie musimy wzywać policji w sytuacji, kiedy sprawca nie kwestionuje swojej winy. Wówczas nie będziemy mieli problemu z uzyskaniem odszkodowania z polisy oc. Informacje o ubezpieczeniu znajdziecie na stronie ocetka.

Inaczej wygląda sprawa w przypadku wypadku. Kiedy są osoby ranne lub zabite konieczne jest wezwanie służb. Nawet w sytuacji kiedy sprawca przyznaje się do winy. Wzywając pogotowie powinniśmy podać w miarę naszych możliwości z jakimi uszkodzeniami ciała mamy do czynienia.

Jak widać warto jest wiedzieć jaka jest różnica pomiędzy wypadkiem a kolizją, jakie są nasze obowiązki i na co zwracać uwagę w takiej sytuacji. Następnym razem jak będziesz dzwonić do kogoś z informacją ,dobrze się zastanów czy mówisz o wypadku czy o kolizji.

Różnice w postępowaniu po wypadku a po kolizji

Biorąc udział w kolizji drogowej musimy skupić się na zabezpieczaniu miejsca zdarzenia. Jak powinniśmy to zrobić? Po pierwsze usunąć pojazdy blokujące ruch z drogi. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że zbagatelizowanie tego obowiązku w sytuacji wypadku drogowego może skutkować wystawieniem mandatu. Jak wcześniej było wspomniane, nie musimy wzywać policji w sytuacji, kiedy sprawca nie kwestionuje swojej winy. Wówczas nie będziemy mieli problemu z uzyskaniem odszkodowania z polisy oc.

Inaczej wygląda sprawa w przypadku wypadku. Kiedy są osoby ranne lub zabite konieczne jest wezwanie służb. Nawet w sytuacji kiedy sprawca wypadku przyznaje się do winy. Wzywając pogotowie powinniśmy podać w miarę naszych możliwości z jakimi uszkodzeniami ciała mamy do czynienia.

Jak widać warto jest wiedzieć jaka jest różnica pomiędzy wypadkiem a kolizją, jakie są nasze obowiązki i na co zwracać uwagę w takiej sytuacji. Następnym razem jak będziesz dzwonić do kogoś dzwonić, to się dobrze zastanów czy mówisz o kolizji czy o wypadku.

 

Opony zimowe – jak wybrać najlepsze?

0
Opony zimowe

Zakup opon zimowych dobrze jest właściwie przemyśleć. Nie warto sugerować się wyłącznie sloganami reklamowymi. Właściwym działaniem jest szczegółowe porównanie ich parametrów. Podpowiadamy więc jak wybrać najlepsze zimówki i jakie aspekty brać pod uwagę podejmując decyzję zakupową.

Szerokość opon

W przypadku różnych typów pojazdów producenci zalecają wybór opon o szerokości według określonych przedziałów. Można więc do auta zamontować opony szersze lub węższe. Natomiast w przypadku trudnych warunków zimowych warto zwrócić uwagę na te o większej szerokości, ponieważ pojazd będzie w stanie lepiej trzymać się nawierzchni. Zmniejsza to więc drogę hamowania i szansę na wpadnięcie w niekontrolowany poślizg. Oczywiście przy wyborze szerokości opon należy trzymać się ram szerokości zaleconych przed producenta pojazdu. Jeśli więc mamy określone informacje o potrzebnych parametrach opony, przykładowo szerokości 175 cm, profilu 65 i średnicy 14 to nic nie stoi na przeszkodzie, aby udać się bezpośrednio do sklepu internetowego https://noweopony.pl/opony/zimowe/175/65/r14 i wybrać te, które będą nam odpowiadać pozostałymi opcjami.

Kieruj się wynikami testów

Poszukując najlepszej możliwej opony zimowej warto sugerować się niezależnymi testami opon, które są przeprowadzane zwykle co roku. Można na podstawie tych informacji wyrobić sobie opinię o konkretnej marce, która z roku na rok znajduje się na szczycie takich rankingów. Oczywiście pod uwagę należy w takim przypadku wziąć własne potrzeby, ponieważ zwykle na pierwszych miejscach znajdą się opony premium, które są wyraźnie droższe od ich ekonomiczniejszych odpowiedników. Dlatego tak ważne jest porównanie poszczególnych wyników testów, które niekiedy nie różnią się aż tak znacznie, aby wydawać ogromne sumy na zakup wyjątkowo kosztownego ogumienia, którego nie będziemy w stanie w pełni wykorzystać.

Zwróć uwagę na bezpieczeństwo

Istotnym parametrem, który wskazuje na to jak duży poziom bezpieczeństwa może zaoferować opona jest jej klasa hamowania na śliskiej nawierzchni. Na etykietach dostępnego w sprzedaży ogumienia można w prosty sposób porównać te i inne dane. Najlepszą pod tym względem będzie więc opona oznaczona jako „A”, a najgorszą „G”. Współcześnie produkowane ogumienie typu premium zwykle może pochwalić się wysoką klasą „A” lub „B”. Jaka jest różnica między tymi dwoma? Porównując dwa auta jadące prędkością 80 km/h można zauważyć, że ten z oponą klasy „B” zatrzyma się o 3 metry dalej od tego z oznaczeniem „A”. Nie ma więc wątpliwości, że różnica pomiędzy poszczególnymi klasami w przypadku warunków zimowych jest dość znacząca. Duży wybór opon o tych parametrach można znaleźć między innymi w sklepie https://noweopony.pl/opony/zimowe.

 

Filtry DPF – najważniejsze informacje dla użytkowników

0
Filtry DPF

Wiele elementów i części samochodowych wymaga nie tylko regularnego serwisowania, ale także zagwarantowania odpowiednich warunków jazdy. W ten sposób można obniżyć ich eksploatację oraz zapewnić długą żywotność. Do takich części należą filtry cząstek stałych, montowane w układach wydechowych. Często stosowane są filtry DPF, których skuteczność jest wysoka, jednak wymagają odpowiedniej troski ze strony kierowcy. Jeśli przygotowujesz się do zakupu nowego filtra DPF, bądź z uwagi na wymianę silnika potrzebujesz go zamontować – poniżej udzielamy kilku porad w tym temacie. Dowiesz się jak zbudowany jest film DPF oraz na jakie uszkodzenia jest on narażony.

Filtry DPF – zasada działania i budowa

Filtry cząstek stałych DPF to dość skomplikowane urządzenia. Zbudowane są z ułożonych naprzemiennie kanalików – dolotowych oraz wylotowych. Ich zadaniem jest wychwytywanie emitowanych przez silnik różnego typu zanieczyszczeń – w tym przede wszystkim cząstek szkodliwych dla zdrowia człowieka. Są to zarówno cząstki typu PM 10 jak i PM 2,5, czyli zanieczyszczenia mogące przebiegać do krwiobiegu i wywoływać różnego typu choroby.

Ważnym elementem jes także detektor różnicy ciśnień, który kontroluje stan filtra, w tym przede wszystkim poziom jego zapchania poprzez osadzające się na jego powierzchni cząstki stałe. Stan zapchania jest komunikowany za pomocą specjalnej kontrolki DPF.

Główna część filtra – czyli monolit DPF – jest najczęściej wykonany z węglika krzemu bądź też kordierytu. Rzadziej, stosuje się filtry zbudowane ze stopów metali. Doradzamy wybierać przede wszystkim urządzenia z węglika krzemu, które odznaczają się najdłuższą żywotnością oraz największą odpornością na uszkodzenia.

Zabrudzenia w filtrach DPF

Przelatujące przez system kanałów spaliny zostają przefiltrowane z cząstek stałych, resztek oleju, popiołu, sadzy i innych zanieczyszczeń. Po wszystkim są odprowadzane kanalikami wylotowymi. Obecny w konstrukcji monolit pełni ważną funkcję penetracyjną – w jego porowatej powierzchni osadzają się cząstki stałe. Im jest ich więcej, tym gorzej będzie sobie radził filtr z ich wyłapywaniem. Dlatego należy regularnie dokonywać czyszczenia filtra – nazywanego potocznie jego regeneracją. W budowie filtra ważny jest także fakt, że monolit jest odizolowany od obudowy poprzez specjalną warstwę, wykonaną z maty ceramicznej. Stanowi ona niezwykle skuteczną izolację termiczną oraz zabezpieczenie przed oddziaływaniami fizycznymi – drganiami lub wstrząsami.

Gdy dojdzie do zapchania filtra DPF zakomunikuje ci to świecąca się odpowiednia kontrolka. Wówczas, należy dokonać jego oczyszczenia, korzystając z oferty profesjonalnych stacji serwisowych. Warto podkreślić, że usługa czyszczenia jest tańsza niż zakup zupełnie nowego filtra. Warto jednak dołożyć starań i zamiast wydawać niepotrzebnie pieniądze na jego regenerację, odpowiednio dostosować warunki jazdy do potrzeb filtra DPF.

Przede wszystkim – należy od czasu do czasu (co kilka tysięcy przejechanych kilometrów) mocno rozgrzać silnik, utrzymując jego wysokie obroty przez kilka-kilkanaście minut. Pod wpływem wysokiej temperatury – dochodzącej nawet do 600 stopni Celsjusza – cząstki sadzy ulegają degradacji, a filtr zostaje oczyszczony, odzyskując wcześniejszą sprawność.

Przekładnie planetarne – jaka jest ich budowa i zastosowanie?

0
Przekładnie planetarne

Przekładnie planetarne większości osób będą kojarzyły się ze skomplikowanym rozwiązaniem, które stosowane jest wyłącznie w złożonych aplikacjach. Prawda jest jednak taka, że tego rodzaju mechanizmy otaczają nas na co dzień tylko nie do końca zdajemy sobie z tego sprawę.

Przekładnie planetarne – budowa i zasada działania

Na początek, zanim przejdziemy do tego gdzie możemy spotkać przekładnie obiegowe warto wspomnieć o ich budowie i zasadzie działania. Dzięki tym informacjom zdecydowanie łatwiej jest zrozumieć szerokie zastosowani tego rozwiązania. Zacznijmy więc o początku, skąd nazwa? Tutaj analogia do układu słonecznego jest jak najbardziej na miejscu. Przekładnia planetarna składa się z kół głównych oraz kół planetarnych zamontowanych na jarzmie. Dzięki temu można za pomocą trzech sposobów można uzyskać różne wartości przełożeń. Wpływa to na fakt, że możliwe jest przenoszenie mocy z silników o bardzo dużej mocy.

Przekładnie planetarne – zastosowanie i zalety

W tym miejscu można już przejść do zalet i miejsc zastosowania tychże przekładni. Największą zaleta jest wspomniane już przenoszenie mocy z silników o dużej mocy. Daje to bardzo szerokie zastosowanie elementu, co niewątpliwie również jest ogromną zaletą. Do tego dochodzi możliwość łączenia przekładni i uzyskiwania dowolnych przełożeń. W tym miejscu należy zaznaczyć, że taki zestaw charakteryzuje się cichą pracą, co również jest atutem. Jak jest więc zastosowanie przekładni planetarnych? Znaleźć je można w różnego rodzaju pojazdach specjalistycznych, tych które spotykamy na budowach, a także w lokomotywach czy turbinach. Warto wspomnieć, że zakupione przekładnie np. w https://motovario.com.pl/ posiadają również niską awaryjność. Dzięki temu nie ma obaw, że nasza aplikacja przestanie działać i spowoduje opóźnienia np. na produkcji. Warto szukać przekładni planetarnych właśnie u sprawdzonych polskich firm, ponieważ te stawiają na jakość oferowanych produktów i właśnie i bezawaryjność. Dodatkowo można liczyć na pomoc w dobraniu odpowiedniego elementu.

Wyciek oleju z silnika – dlaczego oleju ubywa?

0
Wyciek oleju z silnika

Plamy na podjeździe i pojawienie się odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej mogą być pierwszą oznaką wycieku oleju z silnika. Wielu kierowców ignoruje te symptomy, odkładając wizytę w profesjonalnym serwisie. Jednak ignorowanie tej kwestii nie jest rozsądne. Nawet mały wyciek, może skutkować dużymi problemami, a w efekcie bardzo kosztowną naprawą.

Wyciek oleju z silnika – najczęstsze przyczyny

Wśród najczęstszych powodów można wymienić nieszczelność miski olejowej, a także niewłaściwie dobrane, zużyte albo po prostu uszkodzone uszczelki silnika. Wyciek oleju z silnika może być również spowodowany niewłaściwie dokręconym korkiem spustowym miski olejowej, czy uszkodzonymi uszczelkami pokrywy zaworów.

Za wyciek oleju z silnika może odpowiadać też uszczelniacz wału korbowego tzw. simering. Niesprawne uszczelniacze przyspieszą mechaniczne zużycie silnika, co doprowadzi do kosztownych napraw. Wyciek oleju z uszczelniacza wału korbowego zdarza się najczęściej w przypadku starszych samochodów. Wycieki oleju można zauważyć również w przypadku uszczelniacza wałka rozrządu oraz układu smarowania turbosprężarki. Praca silnika pozbawionego odpowiedniego smarowania prowadzi do zatarcia go, dlatego należy szybko usunąć usterkę.

Wyciek oleju z silnika – dlaczego nie należy tego bagatelizować?

Jak najszybsze usunięcie wycieku oleju z silnika może uchronić przed poważniejszymi awariami generującymi duże koszty naprawy. Najczęściej serwis polega na wymianie uszczelki pokrywy zaworów, co nie stanowi problemu dla większości doświadczonych mechaników. Zdarza się, że kierowcy nie zwracają uwagi na małe wycieki oleju, co może skutkować naprawdę kosztownymi naprawami.

W skrajnym przypadku nagła awaria na trasie może stworzyć niebezpieczną sytuację dla pasażerów, a także innych uczestników ruchu drogowego. W przypadku, kiedy uda uniknąć się poważniejszych konsekwencji i tak wizyta w warsztacie będzie bardzo nieprzyjemna, ponieważ trzeba będzie sięgnąć znacznie głębiej do portfela, aby naprawić wszystkie usterki, które spowodował zbagatelizowany wyciek oleju z silnika.

Jak zlokalizować wyciek oleju i jakie są objawy? Kilka przydatnych wskazówek

Ustalenie lokalizacji wycieku oleju nie jest proste w każdym przypadku. Dostęp do wszystkich elementów układu smarowania silnika może być utrudniony przez inne podzespoły znajdujące się pod maską. Dlatego należy obserwować, w którym miejscu pod samochodem pojawiają się plamy oleju. To czy wyciek oleju pojawił się z prawej, czy z lewej strony silnika, może być dla mechanika istotną informacją, która pozwoli szybciej zidentyfikować źródło wycieku.

Przed groźnymi skutkami wycieku może ochronić regularne sprawdzanie poziomu oleju za pomocą bagnetu. Odczytując wartość, którą wskazuje końcówka bagnetu, można zweryfikować czy jego poziom nie spada.

Wyciek oleju

Wyciek oleju – czy można po jego wystąpieniu jechać dalej? Jakie jest ryzyko?

Plamy oleju na podjeździe lub podłodze garażu mogą oznaczać, że w samochodzie są wadliwe lub zużyte uszczelki, będące elementem układu rozprowadzania oleju. Nie wyglądają estetycznie i od razu rzucają się w oczy. Czy można jeździć dalej samochodem?

Jest to niezwykle ryzykowne, ponieważ dalsze użytkowanie auta może powodować poważne usterki w innych ważnych komponentach auta. Zaniedbany wyciek może powodować duże koszty naprawy. Dlatego należy zostawić jak najszybciej samochód w serwisie.

Wyciek oleju z silnika – jakie są zagrożenia dla środowiska?

Wyciek oleju z silnika może być zagrożeniem nie tylko ze względu na ryzyko, jakie jest związane z trwałym uszkodzeniem innych elementów odpowiadających za działanie auta, ale także ze względu na środowisko. Warto przypomnieć, że olej jest wysoce niebezpieczną substancją chemiczną, która może mieć bardzo zły wpływ na stan gleby.

Olej silnikowy zawiera mieszankę substancji wysoce toksycznych, w których znajdują się czasem nawet kawałki ołowiu, cynku, czy arsenu. Dość często zdarza się, że kierowca nie zdąży zauważyć wycieku, a padający deszcz zmyje go do systemów wodnych i kanalizacyjnych lub w głąb gleby, co może stwarzać duże zagrożenie dla środowiska.

Wyciek oleju z silnika – do czego prowadzi ignorowanie problemu?

Bagatelizowanie problemu może prowadzić do wystąpienia usterek w innych elementach silnika, które odpowiadają za bezpieczną i komfortową jazdę. Jedną z oznak wycieku są zabrudzone elementy pod maską samochodu. Jednak mogą prowadzić również do poważnych uszkodzeń silnika pojazdu, a także takich komponentów, jak np. elementy układu chłodzenia.

Ponadto wycieki oleju mogą skutkować uszkodzeniem gumowych węży, a także przedwczesnym zużyciem uszczelek. Oprócz tego wycieki oleju z silnika mogą być również zagrożeniem pożarowym. W sytuacji, gdy olej z wycieku zapali się lub nastąpi zablokowanie działania silnika i jego awaria, może nawet dojść do sytuacji, które będą zagrożeniem dla zdrowia kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.

Pojazd historyczny a ubezpieczenie OC

0
Pojazd historyczny a ubezpieczenie OC

Miłośników motoryzacji i zabytkowych pojazdów nie brakuje. Wiele osób zastanawia się jednak, jak wygląda posiadanie takiego samochodu pod kątem prawnym. Co z ubezpieczeniem i z przeglądem technicznym? Czy użytkowanie takiego samochodu wiąże się z tymi samymi obowiązkami, co posiadanie zwykłego samochodu? Odpowiemy na te pytania.

Pojazd zabytkowy- kiedy samochód może znaleźć się w Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków?

To prawda, że każdy samochód może stać się zabytkiem. Musi jednak spełniać szereg kryteriów. Przede wszystkim, musi mieć minimum 40 lat bądź 25 lat, o ile rzeczoznawca uzna, że jest to pojazd unikatowy lub ma szczególnie znaczenie dla historii motoryzacji. Pojazd jest historyczny również wtedy, gdy jest pojazdem zabytkowym według ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Poza tym, wymogiem jest brak produkcji tego konkretnego modelu samochodu od minimum 15 lat. Samochód, który ma być zabytkiem musi posiadać co najmniej 75% oryginalnych części. Dopiero po spełnieniu tych wymogów możemy uznać samochód jako pojazd historyczny.

Pojazd zabytkowy, a pojazd historyczny- różnice

Pojazd zabytkowy nie jest do końca tym samym, czym jest pojazd historyczny. Wiesz już, kiedy samochód jest zabytkiem. Musi spełnić wszystkie powyższe wymogi, które są jasno opisane w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym. Poza tym, zabytkowy pojazd musi zostać wpisany do rejestru zabytków na podstawie odrębnych przepisów. Każdy samochód zabytkowy jest samochodem historycznym, ale nie każdy samochód historyczny możemy uznać za zabytkowy. Jeśli samochód ma powyżej 25 lat, nie jest produkowany od 15 lat, ale np. nie posiada 75% oryginalnych części, nie będzie wpisany do rejestru zabytków.

Pojazd historyczny, a ubezpieczenie OC

Wiele osób zastanawia się, jak wygląda sprawa pojazdu zabytkowego i ubezpieczenia OC. Według polskiego prawa, właściciele pojazdów historycznych nie mają obowiązku posiadania polisy OC przez cały okres rejestracji. Dotyczy to jednak samochodów, które nie wyjeżdżają na drogę publiczną. Jeżeli natomiast właściciel ma zamiar wyjechać samochodem historycznym na drogę publiczną i włączyć się do ruchu drogowego, musi zakupić ubezpieczenie OC krótkoterminowe. Ważny jest fakt, że samochód historyczny nie musi mieć OC przez cały rok, a jedynie na jakiś konkretny wyjazd, np. na zlot miłośników pojazdów zabytkowych.

Co z przeglądem technicznym?

Według Prawa o Ruchu Drogowym, pojazd zabytkowy nie musi posiadać aktualnego okresowego badania technicznego. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy pojazd ten jest używany do zarobkowego transportu drogowego, czyli np. jest wykorzystywany pod wynajem na śluby. Jedynym momentem, w którym samochód zabytkowy podlega badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi jest moment przed pierwszą rejestracją pojazdu w Polsce.

Co jeszcze należy wiedzieć?

Mimo tego, iż właściciel pojazdu zabytkowego nie ma obowiązku ciągłości ubezpieczenia OC, trzeba pamiętać, by takie ubezpieczenie wykupić przed wyjazdem na drogę. Bardzo łatwo można o tym zapomnieć. Brak polisy w takim wypadku może słono kosztować. Czasem okazuje się, że bardziej opłaca się wykupienie zwykłego ubezpieczenia całoroczne, jeśli samochód będzie choć przez część roku użytkowane, bo takie OC nierzadko jest po prostu tańsze. Dlatego zawsze warto porównać wszystkie możliwości. Ubezpieczenie można zakupić w Towarzystwie Ubezpieczeniowym, a obecnie nawet przez internet, bez wychodzenia z domu. Przydatny może okazać się kalkulator OC: http://kalkulatoroc.org.pl. Więcej informacji na temat ubezpieczenia pojazdu historycznego znajdziesz tutaj: http://kalkulatoroc.org.pl/czy-40-letni-pojazd-historyczny-musi-miec-oc/.

Jak czyścić felgi aluminiowe?

0
Jak czyścić felgi aluminiowe

Na aluminiowe felgi do samochodu decyduje się coraz więcej kierowców. Są one doceniane nie tylko ze względu na aspekt wizualny, ale także świetne właściwości wytrzymałościowe. Popularne „alusy” są również znacznie lżejsze od stalowych odpowiedników. Wpływa to na mniejsze zużycie zawieszenia i hamulców oraz niższe spalanie. Felgi aluminiowe są jednak niebywale wymagające pod kątem czyszczenia i doboru. Przed zakupem nowego kompletu trzeba zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii, takich jak m.in. rozmiar, ilość i rozstawienie otworów na śruby, osadzenie, otwór centrujący i wiele innych. To, o czym należy również pamiętać, to regularne czyszczenie felg aluminiowych.

Czym wyczyścić felgi aluminiowe?

Aluminiowe obręcze mają to do siebie, że podczas jazdy, bardzo łatwo zbierają kurz, błoto, a nawet rozgrzane drobinki klocków hamulcowych, które często wgryzają się w lakier i tworzą nieestetyczne, trudne do usunięcia plamy. O felgi aluminiowe należy więc odpowiednio zadbać. Tylko dzięki regularnemu czyszczeniu obręcze zachowają swoje wspaniałe walory wizualne.

Przed przystąpieniem do czyszczenia felg aluminiowych, należy dobrać odpowiedni preparat, który pomoże nam skutecznie pozbyć się wszelkich zabrudzeń. Zastanawiasz się czym umyć felgi aluminiowe? Nic dziwnego. Chemia samochodowa obecnie oferuje mnóstwo specjalistycznych preparatów i bardzo łatwo się w tym wszystkim pogubić. Do czyszczenia felg aluminiowych znakomicie sprawdzą się środki w formie atomizera z triggerem. Przed zakupem warto zwrócić uwagę m.in. na pH preparatu, a także na to czy wykorzystuje on tzw. efekt krwawienia felg. Na czym to polega? Po zaaplikowaniu środka czyszczącego na alufelgę, po zetknięciu się z brudem, następuje zmiana koloru preparatu na czerwony, co jest potwierdzeniem jego skutecznego działania. Chemia wykorzystująca ten efekt z reguły ma mocniejsze właściwości czyszczące, dlatego też jest ona polecana szczególnie w przypadku wymagających zabrudzeń i zacieków. Klasyczne i nieco słabsze preparaty warto używać podczas regularnego czyszczenia. Doskonale poradzą sobie one z kurzem czy z błotem.

Jak wyczyścić felgi aluminiowe?

Odpowiedni preparat do czyszczenia felg aluminiowych to nie wszystko. Bardzo ważna jest także prawidłowa technika mycia felg. Podczas tego zadania warto kierować się instrukcją, którą znaleźć można na opakowaniu preparatu czyszczącego. Jest jednak kilka zasad, które dotyczą niemal wszystkich środków. Pierwszą z nich jest odpowiednie przygotowanie felg do czyszczenia. W tym celu należy pozbyć się zabrudzeń przy pomocy strumienia wody. Przydatne mogą okazać się szczotki i gąbki, którymi będzie można porządnie wyszorować obręcze. Przechodząc do nakładania preparatu na powierzchnię alufelgi należy pamiętać o obfitej, starannej i dokładnej aplikacji. Następnie należy odczekać kilka minut, tak by środek zaczął działać. Trzeba jednak uważać, aby nie dopuścić do jego zaschnięcia. W końcowym etapie należy przystąpić do spłukiwania preparatu.

Czyszczenie alufelg za pomocą szczotki

Czyszczenie alufelg za pomocą szczotki

Wiele osób decyduje się na czyszczenie alufelg przy użyciu specjalistycznej szczotki. Jest to rozwiązanie niezwykle funkcjonalne, które pomoże nam szybko uporać się z brudem i uciążliwymi zaciekami. Warto jednak zadbać o to, aby wykorzystywane akcesorium było najwyższej jakości. Kupując tańsze zamienniki, nietrudno będzie o uszkodzenie aluminiowej felgi. Szczotka do czyszczenia powinna być odpowiednio twarda, a jej kształt podłużny. Pozwoli to dotrzeć jej w najgłębsze zakamarki obręczy, gwarantując dokładne wymycie powierzchni. Warto zwrócić uwagę także na materiał, z jakiego wykonana jest rękojeść. Gumowe uchwyty to najlepszy wybór, ponieważ nie będą się ślizgać podczas czyszczenia.

Tak samo ważne jak czyszczenie felg aluminiowych jest staranne spłukanie preparatu. Wykorzystywane środki chemiczne zazwyczaj mają bardzo wysokie stężenie. Pozostawienie ich na dłużej niż kilka minut na powierzchni felgi może skutkować uszkodzeniem lub odbarwieniem wierzchniej warstwy lakieru. Do spłukiwania preparatów czyszczących zaleca się korzystanie z myjki ciśnieniowej. Wodę należy kierować z góry koła na dół i pamiętać o wszystkich, nawet najmniejszych zakamarkach.

Środek do czyszczenia felg – na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Zastanawiasz się jaki środek do czyszczenia felg będzie najlepszy? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dostępne preparaty różnią się od siebie pod wieloma względami, a to, na który z nich się zdecydujemy powinno w głównej mierze zależeć od rodzaju zabrudzenia. W przypadku najbardziej wymagających plam, naprawdę warto skorzystać z deironizerów, wykorzystujących opisywany już efekt krwawiącej felgi. To, na co również trzeba zwrócić uwagę przy wyborze środka do czyszczenia felg to przede wszystkim jego wydajność oraz stosunek jakości do ceny. Przed zakupem warto zapoznać się także z zaleceniami producentów i instrukcją obsługi. Niezwykle ważne jest to, aby środek czyszczący był bezpieczny zarówno dla użytkowników, jak i dla felgi. Powinien bezpiecznie reagować z opiłkami, oddzielając je od warstwy lakieru i jednocześnie nie uszkadzając powłoki.

Jak postępować z odpadami pochodzącymi z samochodów?

0
Jak postępować z odpadami pochodzącymi z samochodów

Demontaż pojazdów oraz recykling samochodów i ich części to w polskich realiach zagadnienie o dużej wadze. Chociaż w wielu dziedzinach życia udaje nam się ograniczać produkcję śmieci, wytwarzanie odpadów samochodowych nad Wisłą stale wzrasta, a do stacji demontażu pojazdów trafia corocznie już niemal pół miliona aut. Zgodnie z prawem ich rozbiórką i przetwarzaniem, które mają na celu odzysk surowców lub ostateczną utylizację odpadów pochodzących z pojazdów, zajmują się profesjonalne stacje demontażu pojazdów współpracujące z firmami z branży zarządzania odpadami. Na terenie Polski działa już ponad 1000 stacji demontażu, a trendy w dziedzinie recyklingu samochodów wyznacza najnowocześniejsza w Europie i Polsce firma z branży odpadowej – Stena Recycling. Na czym polega działalność stacji demontażu pojazdów? Jakie zasady obowiązują przetwarzających pojazdy wycofane z eksploatacji?

Pojazdy wycofane z eksploatacji – jak z nimi postępować?

W wielu europejskich i polskich aktach prawnych podkreśla się konieczność traktowania odpadów pochodzących z pojazdów zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami, która za najbardziej wartościowe z punktu widzenia ochrony środowiska uznaje ograniczenie produkcji odpadów, a następnie procesy mające na celu ich ponowne użycie. Zakłady prowadzące demontaż i przetwarzanie w pierwszej kolejności powinny zatem skoncentrować się na wymontowaniu z pojazdów wycofanych z eksploatacji wszystkich elementów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia. Usunięcie sprawnych lub możliwych do naprawy urządzeń elektronicznych, elementów oświetlenia, skrzyni biegów czy felg zawsze poprzedzone musi być demontażem wszelkich komponentów i substancji niebezpiecznych, takich jak: paliwo, oleje, płyny chłodnicze i hamulcowe, akumulatory. Te muszą być odpowiednio zabezpieczone i przekazane do utylizacji. Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji zobowiązuje w dalszej kolejności stacje demontażu do wymontowania z samochodów wszystkich tych elementów, które nadają się do odzysku lub recyklingu. Ustawa obliguje także przetwarzających odpady samochodowe do prowadzenia drobiazgowej ewidencji i działania jedynie na podstawie właściwych zezwoleń, a ponadto wyznacza obowiązkowy poziom odzysku i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Wynoszą one odpowiednio 95% i 85% masy pojazdów przyjętych przez stację w skali roku.

Recykling samochodów – co można odzyskać z odpadów samochodowych?

Samochody wycofane z eksploatacji są źródłem wielu cennych surowców, a duża część komponentów, które dotąd trudno było wykorzystać w procesach odzysku, coraz częściej trafia do przetworzenia, stając się głównie źródłem energii. Na potrzeby recyklingu demontuje się siedzenia, tapicerkę, szyby i uszczelki, a także wyodrębnia się i segreguje tworzywa sztuczne z desek rozdzielczych, zderzaków i komponentów instalacji elektrycznej. Tworzywa sztuczne i opony kieruje się przede wszystkim do procesów odzysku energii, natomiast największą pod względem wagi grupą surowców odzyskiwanych z samochodów są odpady metali żelaznych i nieżelaznych. Dzięki projektom badawczym prowadzonym przez Stena Recycling, która oferuje rozwiązania dla branży motoryzacyjnej już od ponad 50 lat, z pojazdów wycofanych z eksploatacji i części samochodowych odzyskać można już ponad 30 różnych rodzajów materiałów. Nowe technologie opracowane przez Stena Recycling pozwalają znacznie zwiększyć poziom odzysku, którym można już objąć m.in. akumulatory litowo-jonowe, ważne źródło litu ze względu na deficyty tego pierwiastka w gospodarce oraz niewykorzystywane wcześniej mieszanki tworzyw sztucznych wykorzystywanych do produkcji wysokiej jakości paliwa.

Tarcze i klocki hamulcowe – pamiętaj o ich serwisowaniu!

0
Tarcze i klocki hamulcowe

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów składowych całego samochodu. Jeśli zatem podejrzewasz, że mogły ulec zniszczeniu lub zużyciu, jak najszybciej zajmij się ich wymianą. Wymianę klocków oraz tarcz hamulcowych opiszemy w dalszej części artykułu, jednak zanim do niej przejdziemy, postaramy się przybliżyć Ci wszystkie najpotrzebniejsze informacje na ten temat.

Co to są klocki hamulcowe?

Klocki hamulcowe to elementy układu hamulcowego. Ich zadaniem jest przede wszystkim zatrzymywanie samochodu poprzez zacisk klocków na tarczy. Dzięki temu, że klocki są umieszczone w zacisku, ich praca jest efektywna. Warto zaznaczyć, że istnieje wiele różnych rodzajów klocków hamulcowych. W nowych autach coraz rzadziej montuje się hamulce bębnowe. Wynika to przede wszystkim z tego, że znacznie lepiej sprawdzają się hamulce tarczowe. Są one bowiem znacznie bardziej wydajne (działają szybciej i sprawniej), a także lepiej odprowadzają ciepło.

Jak często trzeba wymieniać klocki hamulcowe?

Klocki oraz tarcze hamulcowe należy regularnie serwisować oraz wymieniać. Należy jasno zaznaczyć, że odwlekanie tej czynności może skończyć się naprawdę dużymi kosztami naprawy. Wraz z tarczą oraz klockami, niszczą się inne, sąsiednie elementy, których łączna cena może okazać się naprawdę imponująco duża. Aby tego uniknąć, warto jest regularnie monitorować stan pojazdu. Należy udać się do mechanika jak tylko klocki zaczną wydawać charakterystyczne sygnały świadczące o tym, że czas je wymienić. Szacuje się, że klocki powinno wymieniać się co około 10-20 tys. km w przypadku dynamicznej jazdy po mieście. Jeśli natomiast jeździsz głównie długie trasy, to klocki należy wymieniać średnio co 50-70 tys. km.

Gdzie najlepiej jest kupić klocki i tarcze?

Klocki hamulcowe jesteśmy w stanie zamówić w niemal każdym sklepie z częściami do samochodu. Zawsze jednak powinniśmy upewnić się o jakości wybieranych części zamiennych. Jeśli jednak zależy Ci na sprawdzonych produktach, postaw na części Economy Parts. Dlaczego? Jak wiadomo w przemyśle motoryzacyjnym często stosuje się zamienniki oryginalnych części. Zamienniki przeważnie są jednak nieco gorszej jakości, a co za tym idzie, długość ich eksploatacji również ulega skróceniu. Części zamienne Economy Parts zapewniają Ci wszystko, czego możesz oczekiwać. Charakteryzują się one doskonałą jakością, a także dużą wytrzymałością na czynniki mechaniczne i fizyczne. Części zamienne Economy pochodzą z rodziny grupy Volkswagen. Jeśli zależy Ci na wysokiej jakości częściach w rozsądnej cenie, części Economy sprawdzą się u Ciebie doskonale.

Chip tuning – czy warto inwestować w takie rozwiązanie?

0
Chip tuning

Wielu z nas tuning samochodu nie kojarzy się zbyt pozytywnie. Tymczasem metoda ta może poprawić parametry silnika, co przełoży się na większy komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Tak właśnie działa chip tuning. Co to jest i kto najlepiej wykonuje taką usługę?

Chip tuning – czym tak naprawdę jest?

Usługa ta polega na elektronicznym zwiększeniu mocy silnika samochodu. Okazuje się bowiem, że producent auta pozostawił w naszym pojeździe pewne rezerwy. Największe kryją te samochody, które są wyposażone w turbosprężarki. Zastosowanie chip tuningu pozwala nam uzyskać większą moc silnika zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i wolnossących. Chip tuning umożliwia nam podniesienie mocy i momentu obrotowego. Zabieg ten nie powoduje jednak większego spalania. Wręcz przeciwnie, będzie ono obniżone. Jeśli rozważamy wdrożenie tego rozwiązania w naszym pojeździe, koniecznie powierzmy je doświadczonym specjalistom. Dla każdego pojazdu chip tuning jest bowiem wykonywany indywidualnie. Wdrożenie zmian poprzedza szczegółowa diagnostyka, która pozwoli ocenić stan jednostki napędowej. Jeśli będzie ona uszkodzona lub zbyt słaba, to chip tuning nie będzie możliwy.

Chip tuning – kto zajmuje się takimi usługami?

Wykonanie chip tuningu może zwiększyć moc silnika nawet o 25%. Aby jednak poprawić osiągi bez uszkodzenia jednostki napędowej, koniecznie odstawmy pojazd do warsztatu, który posiada sprzęt niezbędny do wdrożenia tych zmian. Profesjonalny chip tuning całkowicie zmienia oprogramowanie sterujące silnikiem. Aby ocenić rezultaty wprowadzonych zmian, mechanik wykonuje testy na hamowni. Na tej stronie dowiesz się więcej na ten temat https://bmw-slusarczyk.pl/oferta/wiecej-adrenaliny-modyfikacje-elektroniki. Niektórzy producenci oferują specjalne pakiety dostosowane do silnika i sprzętu. Tak jest chociażby w przypadki chip tuningu pojazdów BMW. Efekty tych działań są odczuwalne podczas jazdy. Samochód prowadzi się lepiej, generuje większą moc i niższe spalanie. Chip tuning jest w pełni bezpieczny dla pojazdu, a wprowadzane zmiany nie nadwyrężą jednostki napędowej i nie przyspieszą jej zużycia.