Piasty kół przekazują energię wytworzoną przez układ napędowy samochodu i przenoszą ją na opony. Jak to z częściami bywa, wraz z eksploatacją maszyny, również i one, nawet przy bezkolizyjnej jeździe, ulegają stopniowemu zużyciu. Bez sprawnej piasty samochód wibruje przy skręcaniu, ma też dłuższą drogę hamowania.
Do produkcji tych części wykorzystuje się coraz lepsze materiały, minimalizujące wpływ tarcia. To drobne elementy, których przełożenie na komfort jazdy jest nieocenione. W certyfikowanych sklepie wydamy za nie co najmniej kilkadziesiąt złotych.
Nieco drożej wyjdzie kombinacja piast z łożyskami tocznymi. Oba elementy coraz częściej występują w dzisiejszych samochodach w komplecie. Przypomnijmy, piasty obracają się wraz z kołem, ale osadzone są w osi kół właśnie w łożyskach. Celem sprawnego łączenia obu komponentów stosuje się dziś pierścienie uszczelniające i odpowiednie smary. Jeszcze drożej wychodzi kombinacja piasty, łożyska z systemem ABS i tarczą hamulcową, co podwyższa koszty zakupu nawet do kilkuset złotych.
Kompletne piasty z łożyskami kupimy np. przez witrynę sklepu Euro Driveshafts. Można selekcjonować między piastami na przednią i tylną oś, marką samochodu (na stronie znajdziemy produkty dedykowane pojazdom tj. Audi, BMW, Volkswagen, Chevrolet), w końcu cenę. Ze szczegółami można zapoznać się na stronie: https://www.przeguby.pl/kategoria/100/piasty-kol/
Jak zużywa się piasta koła?
Przyczyn jest kilka, począwszy od częstej jazdy po nierównej drodze, czy niekorzystnych warunkach pogodowych, przez niską jakość tej części po złą eksploatację samochodu. Nie od dziś wiadomo, że brawurowo jeżdżący w „normalnych” osobówkach, uszkodzą jeden po drugim elemencie układu napędowego, również piastę kół. Po uszkodzeniu ten element dobrze słychać – poprzez głośną pracę łożysk. Skutkiem jest pojawienie się tzw. luzów na łożyskach lub bicie tarcz hamulcowych. Wówczas z okolic piasty, podobnie jak przy innych usterkowych elementach wału napędowego, stuka i buczy. Udzielają się odgłosy tarcia o metal.
Bezpośrednio przekłada się to na komfort jazdy. Zaawansowane zużycie piasty koła wywoła dodatkowe objawy w postaci drgania kierownicy. Wydłuży też drogę hamowania, co w „stykowych” sytuacjach drogowych może przełożyć się na fatalny w skutkach wypadek.
Stąd nie warto bagatelizować usterek tej części. Można temu zapobiec przy prostej wymianie opon u zaprzyjaźnionego mechanika lub w stacji kontroli pojazdów. Wiedząc, że coś z pod maski „stuka”, a kierownica drga zasygnalizujmy znawcy sprawę.